SAMSUN, TURCJA – podsumowanie projektu Comenius |
Pierwszym etapem wizyty było powitanie wszystkich uczestników projektu, zarówno przez dyrektora placówki jak i gubernatora Samsun. Odbył się występ młodzieży tureckiej, która wykonała regionalny taniec. Następnie uczestnicy zwiedzili obiekty szkolne w Samsun. Goście ze szkół partnerskich przygotowali również prezentacje swoich szkół i regionów, które zaprezentowali przed społecznością szkolną. Po wizycie w szkole zaplanowano zwiedzanie, podczas którego można było podziwiać przepiękne wybrzeże oraz panoramę miasta, a także muzeum poświecone utworzeniu państwa tureckiego. Kolejnym etapem wizyty było poznanie historii Turcji. W tym celu należało udać się do miasta sułtanów Amasya, gdzie wrażenie robiły wiekowe budynki, groty skalne, oraz przepiękna panorama tego historycznego miasta. Niesamowitą okazją była wizyta w tureckim meczecie i skorzystanie z łaźni tureckiej. Wieczorem, w domu jednej z nauczycielek tureckich, goście posmakowali pysznej tureckiej kuchni. Ostatnia część wizyty to podsumowanie projektu podczas spotkania koordynatorów. Omówiono na nim wyniki ankiet dotyczących korzystania z technologii informacyjnych przeprowadzanych wcześniej wśród uczniów, porównywano odpowiedzi poszczególnych krajów i wyciągano wnioski. Wieczorem podczas pożegnalnego spotkania wszyscy uczestnicy otrzymali certyfikaty uczestnictwa i wspominali tę oraz poprzednie wizyty w ramach projektu. Wizyta w Turcji była niezwykle cenną lekcją kulturową oraz językową dla wszystkich biorących udział. Turcy ujęli wszystkich swoją gościnnością, którą dało się odczuć na każdym niemal kroku. Ważnym elementem życia w tym kraju jest również przywiązanie do tradycji i tożsamości narodowej. W połączeniu ze wspaniałymi krajobrazami oraz dobrą kuchnią daje to obraz Turcji jako kraju przyjaznego, gościnnego, aspirującego swoją postawą do bycia częścią Europy i świata zachodniego. Aktywne uczestnictwo w programie Comenius potwierdza, że owe aspiracje są uzasadnione, a cel jest zdecydowanie bliżej niż dalej.
|