LEKCJA PATRIOTYZMU W RAMACH RZĄDOWEGO PROGRAMU,,NIEPODLEGŁA”

                 Trzydziestoosobowa grupa uczniów ze Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Wysocku Małym w dniach 14-15 października 2018 r. uczestniczyła w dwudniowym wyjeździe do stolicy Polski - Warszawy. Wycieczka odbyła się w ramach realizowanego przez szkołę projektu edukacyjnego Ministerstwa Edukacji Narodowej ,,Godność, Wolność, Niepodległość”. Wyjazd był jednym z wielu działań  o charakterze patriotycznym, organizowanych przez szkołę w związku z obchodami 100. rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę. Celem wycieczki było zapoznanie uczniów z miejscami ważnymi dla naszej historii, związanymi z narodzinami wolności i demokracji, walką o niepodległą Ojczyznę.

Zobacz zdjęcia

Pierwszym punktem programu była wizyta w Domu Urodzenia Fryderyka Chopina i Parku w Żelazowej Woli. W dworku oraz pięknych plenerach jesiennego parku uczniowie mieli okazję wzbogacić swoją wiedzę o naszym największym kompozytorze. A wszystko to przy akompaniamencie przepięknych chopinowskich kompozycji. Utwory Fryderyka Chopina, zwłaszcza te nawiązujące do lat dziecięcych, spędzonych na mazowieckiej wsi, jak polonezy i mazurki, uważane są za synonimy polskości. W okresie zaborów krzepiły serca i pomagały zachować poczucie tożsamości Polakom w kraju i na obczyźnie.

Kolejnym punktem była wizyta w Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie. Młodzież , korzystając z bogatych ekspozycji muzeum, poznała historyczne dzieje oręża polskiego od czasów Bolesława Chrobrego aż do czasów współczesnych. Była to również niezwykła lekcja przybliżająca uczestnikom ważne wydarzenia z burzliwych losów naszej Ojczyzny, które miały bezpośredni wpływ na sytuację   narodu polskiego w Europie.

Pierwszego dnia wyjazdu zaplanowano również zwiedzanie Zamku Królewskiego. Obiekt ten całkowicie zburzony podczas II wojny światowej, pieczołowicie odbudowany ze zgliszczy przez naród polski, wpisany został na Listę światowego dziedzictwa UNESCO. W swojej długiej historii Zamek Królewski był świadkiem wielu podniosłych, ale też i dramatycznych wydarzeń. To tutaj obradował Sejm Czteroletni, zwany Wielkim, którego owocem była Konstytucja 3 maja. Przewodnik oprowadzający po Zamku zwracał szczególną uwagę na aspekty związane z dziejami polskiego parlamentaryzmu, którego 550 – lecie obchodzimy właśnie w tym roku. Warto podkreślić, iż demokracja w Rzeczpospolitej jest drugą, po angielskiej, w dziejach nowożytnej Europy.

Obfitujący w atrakcje dzień zakończyła wieczorna wizyta w Wilanowie – Muzeum Pałacu Króla Jana III. Uczniowie obejrzeli Królewski Ogród Światła - plenerowy projekt, w którym przy wtórze muzyki klasycznej pałacowe ogrody zmieniają się w baśniową krainę jarzącą się tysiącami kolorowych finezyjnych kształtów. Nie zabrakło także nocnego spaceru po klimatycznej warszawskiej Starówce.

Kolejny dzień upłynął na zwiedzaniu miasta z przewodnikiem. W planie znalazły się miejsca nierozerwalnie związane z tematyką projektu, czyli z ruchem narodowowyzwoleńczym podczas zaborów, losami II Rzeczpospolitej po odzyskaniu niepodległości, jak również w czasie i po II wojnie światowej. Szczególne wrażenie na uczestnikach wywarła wizyta na narodowej nekropolii - Cmentarzu Wojskowym na Powązkach. Tu uczniowie poszerzyli swoją wiedzę o tragicznych losach bohaterów, którzy w różnych wojnach, powstaniach i bitwach oddali swoje życie za wolność Ojczyzny. Wzruszającym przeżyciem dla wszystkich było nawiedzenie grobów bohaterów, znanych z kart lektury „ Kamienie na szaniec” Aleksandra Kamińskiego. Uczestnicy wycieczki mieli też okazję zobaczyć zmianę warty i musztrę paradną przed Pałacem Prezydenckim oraz Grób Nieznanego Żołnierza na Placu Marszałka Józefa Piłsudskiego. Spoczywają w nim prochy i ziemia z wszystkich pól bitewnych, na których walczyli polscy żołnierze. W trakcie zwiedzania przewodnik przedstawił młodym miłośnikom historii miejsca szczególnie ważne dla dziejów miasta Warszawy, związane z Powstaniem Warszawskim i powstaniem w getcie żydowskim  z czasów II wojny światowej.

Dwudniowy wyjazd został w całości sfinansowany ze środków pozyskanych w ramach projektu „Godność , wolność , niepodległość”. Zwiedzanie ważnych dla dziejów naszego narodu miejsc było dla uczestników wspaniałą lekcją historii, patriotyzmu, kształtowania poczucia tożsamości oraz dumy narodowej.

Podczas wyjazdu opiekę sprawowali nauczyciele: Bogusława Górska, Elżbieta Madajka i Piotr Szkudlarek.


 
Jesteś tutaj: Strona główna