Pedagog szkolny

Uzależnienie od Internetu

Drodzy Uczniowie!

Czasy, w których funkcjonujemy, stawiają przed nami nowe wymagania i sprawiają, iż musimy próbować mierzyć się z wciąż nowymi, pojawiającymi się wyzwaniami. W aktualnej, zdalnej rzeczywistości, ogromnym problemem stało się uzależnienie od Internetu.

Problem niewątpliwie istniał już wcześniej, jednak narzucony system izolacji społecznej, z uwagi na pandemię, a co za tym idzie, system nauczania zdalnego, bez wątpienia go wyostrzył. Spędzacie przed komputerem bardzo dużo czasu, co podyktowane jest koniecznością realizacji obowiązku nauki zdalnej. Jeśli doliczymy do tego czas, w którym korzystacie z Internetu w sposób rekreacyjny np. grając lub będąc aktywnym w Internecie w inny sposób, długość pobytu w przestrzeni wirtualnej niewątpliwie się wydłuża. Wielu osobom zaciera się granica pomiędzy nauką a rekreacją. Często pomiędzy lekcjami, gdy jest możliwość odejścia od komputera, niektórzy z Was nadal tkwią przed monitorami próbując grać lub przeglądać ciekawe dla siebie strony internetowe.

Korzystanie z Internetu nie jest czymś niewłaściwym, jest wręcz pewnego rodzaju wymogiem naszych czasów, gdyż zwłaszcza w obecnym czasie pandemii, w wirtualnej przestrzeni realizujemy wiele z naszych dotychczasowych stacjonarnych aktywności: pracę, naukę, kontakty społeczne. Problem pojawia się wówczas, gdy zaczynamy tracić poczucie czasu i kontrolę nad tym co robimy.

            Kiedy zatem można powiedzieć, że częste korzystanie z Internetu nie jest już jego nadużywaniem, lecz uzależnieniem? Przede wszystkim wówczas, gdy:

- czas i intensywność korzystania z Internetu wymyka się nam spod kontroli, spędzamy w sieci więcej czasu niż planowaliśmy, odczuwamy trudną do odparcia potrzebę korzystania z sieci, staję się to dla nas najważniejszą czynnością w ciągu dnia; nie mamy potrzeby lub wręcz nie chcemy spędzać czasu w inny sposób;

- korzystanie z Internetu prowadzi do zaniedbywania innych aspektów naszego życia (obowiązków, wcześniej realizowanych aktywności czy zainteresowań), prowadzi do zmiany naszego zachowania, nastroju (izolujemy się lub stajemy się agresywni wobec otoczenia (nawet, jeśli są to tylko przykre słowa);

- korzystanie z Internetu nawet wtedy, gdy nie jest to już dla nas interesujące;

- unikamy kontaktów z innymi ludźmi, izolujemy się od najbliższych, przyjaciół lub wolimy nawiązywać i podtrzymywać kontakty jedynie przez Internet;

- monotonna i jednorodna aktywność przy komputerze, na przykład trwale ograniczająca się do grania w jedną grę lub wielogodzinnej obecności na portalu społecznościowym;

- korzystanie z Internetu po kryjomu lub kłamstwa dotyczące czasu lub zakresu korzystania z sieci;

- przedkładanie życia w świecie wirtualnym nad życie w świecie realnym.

 

Pamiętajcie zatem, iż jeśli Wasi najbliżsi mówią Wam, iż się zmieniliście, za długo przebywacie przed komputerem, nic innego Was już nie interesuje, to może warto się nad tym zastanowić. Samemu trudno jest dostrzec zachodzące w nas powolne zmiany, często nie podoba nam się fakt, że ktoś ingeruje w naszą prywatność i próbuje zmieniać coś, co tak naprawdę nam odpowiada i nam nie przeszkadza. Jeśli jednak mówi nam o tym nie tylko jedna osoba, lecz kilkoro, a szczególnie z różnych grup społecznych np.: oprócz rodziców słyszymy podobne komunikaty z ust nauczycieli, naszych znajomych, rodziny, to może warto się nad tym zastanowić i przyjrzeć własnemu zachowaniu. Czy faktycznie czegoś lub kogoś nie zaniedbujemy, czy może faktycznie spędzamy przed komputerem zbyt wiele czasu. Może warto wówczas z kimś o tym porozmawiać. Mogą to być właśnie Wasi rodzice, a może jakiś nauczyciel, wychowawca, pedagog szkolny lub po prostu psycholog. Taka rozmowa na pewno pozwoli spojrzeć na sytuację pod nieco innym kątem, a z pewnością pomoże ustalić pewną strategię postępowania w zaistniałej sytuacji.

 

Poniżej sygnały ostrzegawcze, które mogą świadczyć, iż jesteśmy uzależnieni od gier komputerowych:

- nieodrabianie zadań domowych i złe oceny w szkole związane z pochłonięciem grami;

- zaniedbywanie życia towarzyskiego;

- poirytowanie i rozdrażnienie wywołane brakiem możliwości grania;

- granie przez dłuższy czas niż zaplanowany;

- zauważalny wzrost poziomu agresji;

- granie niemal codziennie;

- kradzież pieniędzy po to, by grać (opłacać abonament, kupować akcesoria, postacie czy nowe gry) lub przeznaczanie na to pieniędzy otrzymanych na inne cele.

 

 

 

 

 

 

Na zakończenie zamieszczam krótki kwestionariusz, który pozwoli Wam ocenić skalę problemu lub czy faktycznie on Was dotyczy.

Krótki kwestionariusz K. Young

1. Czy czujesz się zaabsorbowany Internetem (myślisz o poprzednich sesjach korzystania z sieci lub czekasz na następne)?

2. Czy odczuwasz potrzebę zwiększania czasu spędzanego w Internecie, aby było to dla ciebie satysfakcjonujące?

3. Czy podejmowałeś już wielokrotne nieudane próby kontrolowania, ograniczania lub zaprzestania korzystania z Internetu?

4. Czy czujesz wewnętrzny niepokój, depresyjny nastrój lub rozdrażnienie, gdy próbujesz ograniczyć lub zaprzestać korzystania z Internetu?

5. Czy zdarza ci się spędzać w Internecie więcej czasu niż pierwotnie zaplanowałeś?

6. Czy zdarzało się ryzykować utratę ważnych relacji z innymi ludźmi lub możliwości eduka­cyjnych w związku ze spędzaniem zbyt długiego czasu w Internecie?

7. Czy zdarzało ci się oszukiwać bliskich, terapeutów lub inne osoby, w celu ukrycia swe­go nadmiernego zainteresowania Internetem?

8. Czy używasz Internetu w celu ucieczki od problemów albo po to, aby uniknąć nieprzy-jemnych uczuć (np. poczucia bezradności, winy, niepokoju lub depresji) lub je złagodzić?

 

Twierdząca odpowiedź na pięć spośród ośmiu powyższych pytań wskazuje na możliwość uzależnienia od Internetu.

 

Powodzenia i uważajcie na Wasze zdrowie psychiczne. Bardzo łatwo jest się od czegoś uzależnić, lecz trudniej później poradzić sobie z zaistniałym problemem.

 

 

Pedagog szkolny:

Agnieszka Walendowska-Golec

 

 

Godziny pracy pedagoga szkolnego

Drodzy Uczniowie i Rodzice!

Pamiętajcie, że jestem do Waszej dyspozycji. Gdy tylko poczujecie chęć porozmawiania, uzyskania wsparcia lub podzielenia się Waszymi troskami lub refleksjami, można się ze mną skontaktować poprzez dziennik elektroniczny lub Platformę Microsoft Teams. Spotkanie jest również możliwe w formie stacjonarnej na terenie szkoły.

Przypominam także o bezpłatnym całodobowym Dziecięcym Telefonie Zaufania Rzecznika Praw Dziecka (800 12 12 12) oraz możliwości komunikowania się uczniów przez bezpieczny i bezpłatny czat internetowy, prowadzony przez psychologów na stronie https://brpd.gov.pl/sos-czat/.

Godziny mojej pracy:

Pedagog szkolny:

środa: 12.00 - 15.00

czwartek: 8.30 - 11.30

Przed planowanym przyjściem proszę o informację poprzez dziennik elektroniczny LIBRUS lub Platformę MTeams.

Zapraszam!

Agnieszka Walendowska-Golec

 

Wsparcie dla Uczniów

Drodzy Uczniowie!

Czas pandemii jest dla Was okresem niezwykle trudnym. Wymaga zmierzenia się z wieloma problemami, krzyżuje plany, ogranicza, a przede wszystkim wymusza od Was izolację społeczną. Są to sprawy, które dotykają w obecnych czasach nas wszystkich, jednak z pewnością to młodzi ludzie odczuwają ich skutki w sposób zwielokrotniony. To Wy musicie się zmierzyć ze zdalnym nauczaniem, nie możecie w sposób swobodny lub przynajmniej tak, jak robiliście to dotychczas, rozwijać relacje rówieśnicze, często odczuwacie lęk i niepewność, które podsycane reakcjami i lękami Waszych najbliższych, uniemożliwiają właściwe funkcjonowanie.

W trosce o Wasze zdrowie psychiczne Rzecznik Praw Dziecka zainicjował przedsięwzięcie stanowiące jedną z możliwości odpowiedzi na potrzeby dzieci i młodzieży zmagających się z kryzysem psychicznym - bezpłatny całodobowy Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka (800 12 12 12) oraz możliwość komunikowania się przez bezpieczny i bezpłatny czat internetowy, prowadzony przez psychologów na stronie https://brpd.gov.pl/sos-czat/. Korzystając z możliwości kontaktowania się za pośrednictwem tych dwóch kanałów komunikacji, możecie uzyskać natychmiastowe wsparcie, podzielić się swoimi przeżyciami i wspólnie z osobą dorosłą zastanowić nad rozwiązaniem problemów.

Więcej na ten temat możecie przeczytać na stronie:

https://brpd.gov.pl/2020/12/07/startuje-calodobowy-dzieciecy-telefon-zaufania-iczat-internetowy/.

Zachęcam Was również do kontaktowania się ze mną, Waszym pedagogiem szkolnym.

Agnieszka Walendowska-Golec

 

O czym warto pamiętać podczas wakacji?

Zbliżające się wakacje będą dla wielu rodzin czasem zasłużonego odpoczynku. Po trudach związanych z okresem izolacji społecznej, brakiem możliwości bezpośredniego kontaktu z najbliższymi, łączenia pracy lub zdalnego nauczania z innymi obowiązkami domowymi, przyjdzie wreszcie czas zmiany, odprężenia oraz organizacji dnia w zupełnie inny, niż dotychczas, sposób. Przy tej okazji nie należy zapominać o sprawie najważniejszej - wzajemnej relacji. Starajmy się znaleźć czas na wspólną rozmowę, uważną obserwację dziecka i pochylenie się nad jego osobistymi problemami, nawet jeśli nam-dorosłym, wydają się one błahe i rozwiązywalne w prosty sposób. Oczami dziecka wygląda to inaczej i nasza uważność oraz porada mogą wiele pomóc. Nie bagatelizujmy problemów dziecka, lecz starajmy się wysłuchać jego zwierzeń.

Nawet, jeśli w rozmowie z dzieckiem nie jesteśmy w stanie zaakceptować tego o czym ono nam mówi, to starajmy się je pochwalić chociaż za chęć poinformowania nas o swoich dylematach, przemyśleniach i problemach. Mówmy przy tym o naszych uczuciach i obawach, a nie odwołujmy się do moralizowania czy przedstawiania tylko konsekwencji prawnych zaistniałych sytuacji. Starajmy się wysyłać dziecku komunikaty „JA” - jest mi przykro, że tak postąpiłaś/postąpiłeś. Ja nie mogę czegoś zrobić, jeśli Ty zachowujesz się w ten sposób np. nie chcesz posprzątać. Traktuj dziecko jak partnera i mów mu o swoich trudnościach, emocjach, poproś dziecko o radę czy pomoc, nie „przesłuchuj”, posłuchaj co ma do powiedzenia, mów konkretnie, nie wydawaj rozkazów i nie uciekaj się do manipulacji, nie krytykuj, lecz przedstawiaj swoje oczekiwania, a przede wszystkim często chwal - wysyłasz wtedy wzmocnienia pozytywne.

            O czym jeszcze warto pamiętać? Przede wszystkim o bezpieczeństwie. I nie tylko o podstawowych zasadach zachowania się np. w górach lub nad jeziorem, lecz także w Internecie. Jest to szczególnie ważne zwłaszcza w wakacje, gdyż wszyscy mamy więcej czasu i chętniej poznajemy nowe osoby, wdajemy się w interesujące z pozoru rozmowy, a także jesteśmy skłonni przekazać o sobie nieco więcej prywatnych informacji. Zwracajmy uwagę na odwiedzane strony internetowe oraz poznawane w sieci osoby. To również dotyczy otoczenia dziecka i ludzi, z którymi spotyka się ono wychodząc z domu. Zwróćmy uwagę w jakim stanie dziecko wraca do domu, z kim się spotyka, kim są jego znajomi i czy chętnie nam o nich mówi. Niezwykle ważne jest posiadanie pozytywnego kontaktu ze swoim dzieckiem. Starajmy się zatem przede wszystkim słuchać i rozmawiać, aby mieć szansę na skuteczną interwencję w sytuacji, gdy pojawi się czynnik mogący być zagrożeniem dla naszego dziecka.

 

Dlaczego warto wypoczywać?

Po ciężkiej pracy, każdemu przydaje się wypoczynek. Również dla Was jest to obecnie upragniony czas, który powinniście spędzić, w sposób dla Was wygodny i zgodny z indywidualnymi potrzebami. Jedni przecież marzą o jakimś wyjeździe w góry lub nad jezioro, innym wystarczy wypoczynek w gronie najbliższych, z książką lub spacerując z psem. Każdy sposób jest dobry, a najważniejsze jest osiągnięcie celu - odpoczynku. Dlaczego to jest tak ważne?

            Szybkie tempo życia, stres związany z codziennymi obowiązkami, czasami niewielka ilość snu, osłabiają w sposób znaczący nasz organizm. Dlatego nie należy zapominać o konieczności regeneracji sił. Nie jesteśmy w stanie pracować efektywnie i na tym samym poziomie choćby przez 5-8 godzin nieustannie. Nasza uwaga i koncentracja na pewno nie będą w takim samym stopniu wyostrzone. Zużywając energię na codzienne zadania, powodujemy jej zanik i spadek wydolności organizmu. W ten sposób często dochodzi do tego, iż jesteśmy osłabieni oraz przemęczeni, a przez to także narażeni na różne choroby. Przewlekłe zmęczenie może doprowadzić do stanów lękowych, depresji lub chorób fizycznych związanych z niewydolnością układu krążeniowego lub mających podłoże neurologiczne. Dlatego warto pamiętać o odpoczynku i starać się znaleźć na niego czas codziennie. A forma, w jakiej spędzimy czas jest tak naprawdę zależna od naszych indywidualnych potrzeb, chęci. Należy przy tym tylko pamiętać, aby odpoczynek dotyczył zarówno ciała, jak również umysłu. Dla ciała bardzo ważna jest odpowiednia ilość snu i właściwe odżywianie się, a także pewna dawka aktywności na świeżym powietrzu. Natomiast nie należy zapominać o naszym umyśle - to w jaki sposób poukładamy sobie w głowie formę naszego wypoczywania, będzie miało wpływ na jakość naszych odczuć związanych z wypoczynkiem. Trzeba bowiem umieć wypoczywać, a nie tylko mieć na to czas. Na pewno warto poświecić nasz czas technikom relaksacyjnym, które bardzo efektywnie odprężają organizm. Wybór techniki jest dowolny, jednak ich skuteczność niepodważalna.

            Ponadto, na stan naszego psychicznego i fizycznego wypoczynku duży wpływ ma życzliwe podejście do ludzi, różnych spraw. Pomaga to rozładować wiele sytuacji, które mogą powodować niekorzystne dla nas urazy psychiczne, wzmagają stres związany z tego rodzaju sytuacjami. Staraj się zapobiegać napięciom nerwowym utrzymującym się w mięśniach, dlatego pamiętaj o aktywności fizycznej na świeżym powietrzu, która w połączeniu z głębokim oddychaniem, przynosi spore rezultaty. Nuda i monotonia potęgują zmęczenie. Dlatego staraj się zupełnie ją wyeliminować ze swojego życia. Głęboki i dostatecznie długi sen wpływają na dobre samopoczucie oraz jakość funkcjonowania w ciągu dnia. Dlatego ważne jest, aby każdy dzień zakończyć przygotowaniem się do snu: zakończyć w ciągu dnia obowiązki i sprawy, które mogłyby zaprzątać nasze myśli w nocy i powodować bezsenność. Należy również racjonalnie się odżywiać, dbając o to, aby dostarczyć naszemu organizmowi potrzebne składniki odżywcze, minerały i witaminy oraz przestrzegać codziennych zasad higieny osobistej.

            Warto o siebie zadbać, gdyż jakość zdrowia psychicznego oraz fizycznego ma istotny wpływ na nasze codzienne funkcjonowanie. Jeśli nie potrafimy wypoczywać, to koniecznie trzeba się tego nauczyć, stopniowo wprowadzając omówione zasady do codziennego życia. Jest to bardzo ważne, ponieważ dzięki temu możliwe jest osiągnięcie pewnej równowagi w naszym codziennym, często pośpiesznym i niepozbawionym stresu funkcjonowaniu.

 

Jak skutecznie zaplanować naukę w domu?

Nauka w domu, to bez wątpienia zagadnienie znane każdemu uczniowi odkąd wstąpił w progi szkolne. Jednak w aktualnym czasie nabiera ona nieco innego wymiaru i stawia wyzwania, z którymi niejednokrotnie uczniowie muszą poradzić sobie samemu. Od tego, w jaki sposób to zrobią, często zależy osiągnięty przez nich wynik oraz motywacja do dalszej pracy, której czasami może brakować, jeśli nauka nie wychodzi, pochłania zbyt dużo czasu, a co za tym idzie - także zniechęca.

Istnieje kilka zasad, które odpowiednio wprowadzone do naszej codzienności, zdecydowanie pomogą osiągnąć sukces i zrealizować zaplanowane przez nas cele, które w danym dniu postanowiliśmy osiągnąć.

            Bardzo ważnym punktem naszej nauki jest dobry plan. Od tego tak naprawdę wszystko się zaczyna. To jak zaplanujemy nasze kroki, będzie decydowało o ich realizacji i naszym sukcesie. Planowanie jest operacją świadomą i polega na dokładnym określeniu celu, który chcemy osiągnąć oraz dokładnym rozłożeniu w czasie wykonywanych czynności, które do tego celu mają nas zaprowadzić. Jak w takim razie tego dokonać, jak stworzyć taki plan? I tutaj bardzo ważny jest właśnie początek. Przede wszystkim należy zadać sobie następujące pytania:

- czego mam się nauczyć? (z jakiego przedmiotu, jaki zakres materiału);

- dlaczego mam się tego uczyć? (jaki jest mój cel i co chcę osiągnąć?);

- do kiedy muszę się tego nauczyć? (data wyznaczona przez nauczyciela, zaplanowany test, termin odesłania zrealizowanych treści, kart pracy itd.);

- ile czasu mi to zajmie? (np. godzinę lub dwa dni po dwie godziny);

- gdzie będę się uczyć? (u siebie w pokoju czy w jakimś innym określonym pomieszczeniu w domu);

- jakie materiały powinienem zgromadzić, aby rozpocząć naukę? (notatki, podręcznik, przesłany link do jakiejś strony internetowej, zeszyt ćwiczeń itd.).

Gdy już odpowiesz sobie na powyższe pytania, to koniecznie zanotuj odpowiedzi na kartce. Warto stworzyć tabelkę, w której do każdego zadania będzie przyporządkowana reszta informacji. Następnie odlicz ilość czasu, jaką zaplanowałeś na przygotowania do wyznaczonego sprawdzianu, testu lub terminu oddania określonych prac, kart pracy, zadań itd. i zobacz, kiedy powinieneś zacząć się uczyć, realizować treści, z których musisz rozliczyć się przed nauczycielem z danego przedmiotu. W swoim planie wyznacz dokładną godzinę przeznaczoną na naukę i staraj się jej nie zmieniać.

Przykład:

25.05. - sprawdzian z języka polskiego lub termin oddania zadań z matematyki, kart pracy z historii itd.

Do tego czasu potrzebuję: jeśli chodzi o sprawdzian: 7 dni na naukę (po godzinie dziennie); 2 dni na powtórki (po godzinie dziennie) lub jeśli chodzi o termin oddania kart pracy, zadań: 4 dni (po 2 godziny dziennie). W związku z czym moim pierwszym dniem nauki, w przypadku sprawdzianu z języka polskiego będzie 16 maja, natomiast karty pracy lub zadnia należy zacząć rozwiązywać 21 maja.

            Niezwykle ważne jest, aby trzymać się ustalonego przez nas planu, przestrzegać czasu, który chcemy przeznaczyć na naukę, wszystko zapisać w tabelce oraz kontrolować czy nasze działania idą zgodnie z wyznaczonym planem.

            Następnym ważnym etapem jest zadbanie o swój komfort pracy. Warto się nad tym zastanowić i już wcześniej (przed rozpoczęciem nauki) przygotować własną przestrzeń do nauki:

- należy zadbać, aby to było stałe miejsce, w którym nie ma zbyt wielu rzeczy, które mogą Cię rozpraszać;

- w zasięgu ręki należy umieścić wszystkie niezbędne pomoce naukowe;

- zadbaj o wygodne krzesło lub fotel, odpowiednią wysokość biurka, stołu;

- sprawdź czy w ciągu dnia i wieczorem w tym miejscu panuje odpowiednie oświetlenie;

- zadbaj o to, aby przed rozpoczęciem nauki pomieszczenie było dobrze przewietrzone;

- unikaj sytuacji, które mogą Cię rozpraszać (ścisz muzykę; wycisz lub wyłącz telefon -nie odbieraj, nie czytaj podczas nauki sms; zamknij strony z portalami społecznościowymi - interesowanie się tym, co piszą inni, jakie wstawiają zdjęcia itd. bardzo w tym momencie rozprasza; zamknij również wszystkie strony, które nie są związane z nauką, które mogą Cię dekoncentrować).

 Ponadto:

- pamiętaj o przerwach w pracy (nasz umysł jest w stanie przyswajać wiedzę maksymalnie przez 45 minut, po tym czasie zrób sobie przerwę i wtedy odpisz na sms, oddzwoń, sprawdź co się dzieje na portalach społecznościowych, zrób sobie coś do picia, jedzenia, zastosuj znaną Ci technikę relaksacji itd. Postaraj się jednak, aby ta przerwa nie trwała zbyt długo np. tylko 15 minut);

- dbaj o odpowiednią ilość snu (dzieci, w wieku 6-13 lat powinny spać 9-11 godzin dziennie, natomiast młodzież w wieku 14-17 lat: 8-10 godzin dziennie);

- w przerwach przewietrz pomieszczenie, w którym przebywasz;

- pamiętaj o zdrowym trybie życia: zdrowym odżywianiu i sporcie;

- w swoich planach uwzględnij również czas, który przeznaczysz na spotkania ze znajomymi (w obecnych chwilach choćby tylko to miały być rozmowy telefoniczne, na skype, spotkania na portalach społecznościowych).

Trzymaj się ustalonego planu i nie odwlekaj wykonania działań w nim zaplanowanych. Plan wzmocni Twoje poczucie kontroli nad tym, co robisz. Pozwoli aktywnie poradzić sobie z zaplanowanymi zadaniami i przybliży do osiągnięcia celu - sukcesu.

 

 

 

 
<< Początek < Poprzednia 1 2 Następna > Ostatnie >>

Strona 1 z 2
Jesteś tutaj: Strona główna Rodzina Pedagog szkolny Pedagog szkolny